[Improved diagnostics of trauma-related disease through the application of the Life-Stressor Checklist].

2010 
Die Studie uberpruft die Effektivitat des Einsatzes der Life-Stressor Checklist (LSC-R) zur Diagnostik von Traumafolgestorungen. Vor dem Hintergrund des Dose-Response Effektes zwischen der Anzahl unterschiedlicher traumatischer Stressorexpositionen und dem Ausmas der Traumasymptomatik wird die Validitat einer quantitativen Auswertung der Checkliste analysiert. 130 Patienten wurden mit der LSC-R, der IES-R (PTBS Symptome) und der SCL-90-R befragt. Eine Expertenbeurteilung schatzte die Relevanz traumatischer Erfahrungen fur die Storungsgenese ein. Der Dose-Effekt replizierte sich deutlich mit r=0,71. Ein Cut-off von ≥6 ergab eine 75%tige Ubereinstimmung mit dem Expertenurteil. Auserdem differenzierte der Summenwert der Traumacheckliste innerhalb von Hochrisikogruppen und zeigte eine Ubereinstimmung mit der Schwere der Traumatiserungsform. Im Ergebnis stellt die quantitative Auswertung der Traumacheckliste ein effektives Screening fur Patientinnen und Patienten mit Traumafolgestorungen dar. The study examines the effectiveness of applying the Life-Stressor Checklist (LSC-R) in diagnosing trauma-related disease. The validity of a quantitative analysis of the checklist is evaluated in consideration of the dose-response effect between the number of different traumatic stressor expositions and the degree of trauma-related symptoms. The trauma checklist LSC-R was applied to 130 patients. Data on psychological symptoms was collected with the help of IES-R (PTSD symptoms) and SCL–90-R, the relevance of traumatic experiences for the genesis of disorders was assessed by expert evaluation. The dose effect replicated clearly with r=0.714 and a cut-off of ≥6 yielded a 75% agreement with the expert evaluation. The total value of the trauma checklist showed a differentiation within high-risk groups and also agreement with the severity of the traumatization. The quantitative analysis of the trauma checklist permits an effective screening for identifying trauma-related disease.
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