Falls in Rheumatoid Patients: Does Ankle and Foot Ultrasonography have a Predictive Role? A Single-blind Study

2021 
Background Rheumatoid arthritis (RA) patients have a higher prevalence of falls compared with the healthy population. Several risk factors of falls in RA have been postulated, including high disease activity, low balance, muscle weakness and non-treatment with biologics. Aim of the work We investigated our hypothesis that the sonographically detected ankle and foot changes in RA patients can predict falls in this population. To our knowledge, no previous study had investigated this before. Methods In a total of 101 RA patients, we performed assessments of disease activity, disability level, gait speed, balance status, clinical examination of ankle and foot and an MSUS assessment of the ankle and foot joints and tendons as possible risk factors of falls. Results The Berg balance test had the highest fall-predicting power (71.3%), followed by a gait speed test and restricted range of motion (ROM) of the Rt. subtalar joint, each with a predictive power of 70.3%. Of the sonographic findings, erosion of the first metatarsophalangeal (MTP) joint was the most accurate fall predictor, followed by erosion of the talonavicular joint and tenosynovitis of the ankle dorsal flexors with an area under the curve of 0.656, 0.642 and 0.614, respectively. Conclusion The use of the MSUS as an adjunct objective method for predicting falls in RA patients has not been studied before. It was found that clinical foot and balance testing was a superior and easier way of predicting falls in RA patients than using ultrasonography. Hintergrund Bei Patienten mit rheumatoider Arthritis (RA) ist die Pravalenz von Sturzen im Vergleich zur gesunden Bevolkerung erhoht. Fur Sturze bei RA wurden mehrere Risikofaktoren postuliert, darunter hohe Krankheitsaktivitat, Gang- und Standunsicherheit, Muskelschwache und Nichtbehandlung mit Biologika. Ziel der Arbeit Wir untersuchten unsere Hypothese, dass sonographisch nachgewiesene Veranderungen an Knocheln und Fusen bei RA-Patienten Sturze in dieser Population vorhersagen konnen. Nach unserem Kenntnisstand wurde dies noch nicht in einer fruheren Studie untersucht. Methoden Bei insgesamt 101 RA-Patienten erfolgten eine Beurteilung der Krankheitsaktivitat, des Behinderungsgrads, der Ganggeschwindigkeit, der Gang- und Standsicherheit sowie eine klinische Untersuchung der Knochel und Fuse und eine MSUS-Untersuchung der Knochel, Fuse und Sehnen im Hinblick auf mogliche Risikofaktoren fur Sturze. Ergebnisse Der Berg-Gleichgewichtstest hatte die hochste Vorhersagekraft fur Sturze (71,3 %), gefolgt von einem Ganggeschwindigkeitstest und einem eingeschrankten Bewegungsumfang (ROM) des rechten Subtalargelenks, jeweils mit einer Vorhersagekraft von 70,3 %. Von den sonographischen Befunden war die Erosion des ersten Metatarsophalangealgelenks (MTP) der genaueste Sturzpradiktor, gefolgt von der Erosion des Talonavikulargelenks und der Tenosynovitis der Knocheldorsalflexoren, mit einer Flache unter der Kurve von 0,656, 0,642 bzw. 0,614. Schlussfolgerung Die Verwendung des MSUS als zusatzliches objektives Verfahren zur Vorhersage von Sturzen bei RA-Patienten wurde bislang noch nicht untersucht. Unsere Studie ergab, dass die klinische Untersuchung des Fuses und der Gang- und Standsicherheit eine uberlegene und einfachere Methode zur Vorhersage von Sturzen bei RA-Patienten ist als die Verwendung von Ultraschall.
    • Correction
    • Source
    • Cite
    • Save
    • Machine Reading By IdeaReader
    40
    References
    0
    Citations
    NaN
    KQI
    []