PATENT DUCTUS ARTERIOSUS AND CEREBRAL CIRCULATION IN PRETERM INFANTS

2010 
SUMMARY The diagnosis of patent ductus arteriosus (PDA) was determined by Doppler examinations of the descending aorta and/or main trunk of the pulmonary artery in a cohort of 120 preterm infants. 55 per cent of the infants had Doppler echocardiographic evidence of ductal patency on the first day of life and this proportion fell to 30 per cent on the second day and 21 per cent on the third day. The incidence remained constant for the rest of the first week. Infants with PDA were significantly more likely to develop periventricular leukomalacia (PVL) than infants without PDA, but the incidence of periventricular haemorrhage was not increased. The cerebral haemodynamic effects of ductal patency were evaluated. Infants with PVL were found to have a significantly higher incidence of retrograde flow in the anterior cerebral artery during diastole, but the study was unable to demonstrate any significant difference in cerebral blood flow velocity between the infants with and without PDA. RESUME Canal arteriel permeable et circulation cerebrale chez le premature Le diagnostic de canal arteriel permeable (PDA) fut porte par examen de Doppler de l'aorte descendante et/ou du tronc principal de l'artere pulmonaire dans un groupe de 120 prematures. Une evidence echocardiographique de canal arteriel permeable fut observee chez 55 prematures au premier jour de vie, la proportion tombant a 30 pour cent au deuxieme jour et 21 pour cent au troisieme. Une leucomalacie periventriculaire (PVL) se developpa significativement plus frequemment chez les nourrissons avec PDA que les nourrissons sans PDA mais l'incidence de l'hemorragie periventriculaire ne fut pas accrue. Les effets hemodynamiques cerebraux de la permeabilite du canal arteriel furent evalues. L'incidence d'un flux retrograde de l'artere cerebrale anterieure durant la diastole fut significativement plus elevee chez les nourrissons avec PVL mais les auteurs furent incapables de demontrer une difference significative de la vitesse du flux sanguin cerebral entre les nourrissons avec ou sans PDA. ZUSAMMENFASSUNG Offener Ductus arteriosus und Hirndurchblutung bei Fruhgeborenen Bei 120 Fruhgeborenen wurde die Diagnose eines offenen Ductus arteriosus (PDA) durch Doppler Untersuchungen der Aorta descendens und/oder des Hauptstamms der Arteria pulmonalis gestellt. Am ersten Lebenstag hatten 55 Prozent der Kinder im Doppler Echocardiogramm einen offenen Ductus, am zweiten 30 Prozent und am dritten 21 Prozent und dieser Wert blieb fur den Rest der ersten Woche konstant. Kinder mit PDA entwickelten eher eine periventrikulare Leukomalazie (PVL) als Kinder ohne PDA, die Haufigkeit der periventrikularen Blutungen war dagegen nicht erhoht. Es wurden die hamodynamischen Auswirkungen eines offenen Ductus auf das Gehirn untersucht. Kinder mit PVL hatten wahrend der Diastole signifikant haufiger einen retrograden Flus in der A, cerebri anterior, aber es ist uns nicht gelungen, irgendeinen signifikanten Unterschied der cerebralen Durchblutung bei Kindern mit und ohne PDA aufzuzeigen. RESUMEN Ductus arterioso patente y circulacion cerebral en lactantes pretermino El diagnostico de ductus arterioso patente (DAP) se determino por el examen con Doppler de la aorta descendente y/o del tronco principal de la arteria pulmonar en un grupo de 120 lactantes pretermino. El 55 por ciento de los ninos tenia una evidencia ecocardiografica con Doppler de un conducto permeable en el primer dia de la vida. Esta proporcion disminuyo al 30 por ciento en el segundo dia y al 21 por ciento al tercer dia. La incidencia permanecio constante durante el resto de la primera semana. Los lactantes con DAP tendian mas a desarrollar una leucomalacia periventricular (LPV) que los ninos sin DAP pero la incidencia de hemorragia periventricular no aumento. Los efectos hemodinamicos de la perma nencia del ductus fueron evaluados encontrandose que los ninos con LPV tenian una incidencia significativamente mas alta de flujo retrogrado en la arteria cerebral anterior, durante el diastole, pero no fue posible demonstrar ninguna diferencia significativa en el flujo sanguineo cerebral entre los ninos con o sin DAP.
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