TRAUMATIC PARTURITIONAL INTRACRANIAL HEMORRHAGE

2008 
UMMARY Twenty-five cases of intracranial hemorrhage due to injury at birth, encountered over a seven-year period, are presented. CT scans showed many different pathways of spread of tentorial hemorrhage; the likelihood of an arterial source is emphasized. Recurrent or delayed bleeding was documented twice. Surgical evacuation of hematomas was necessary in 10 cases, seven involving hemorrhage into the posterior fossa. There were three deaths, one due to pulmonary hemorrhage complicating subtentorial subdural hematoma, another due to severe central parenchymal hemorrhage and a third because of postoperative cerebellar hemorrhage due to disseminated intravascular coagulation. Three survivors are dependent on shunts, two because of the birth injury. The outcome for neurological and intellectual function depends more on associated asphyxia than on the trauma. RESUME Hemorragie intracranienne iraumatique de l'accouchement L'article rapporte 25 cas d'hemorragies intracraniennes liees a une agression a la naissance, observees sur une periode de sept ans. Les scanners ont montre de nombreux aspects differents de diffusion de l'hemorragie de la tente; la vraisemblance d'une source arterielle est soulignee, l'indication d'un saignement recidivant ou retarde a ete observee deux fois. L'evacuation chirurgicale des hematomes a ete necessaire dans dix cas, sept impliquant une hemorragie de la fosse posterieure. II y eut trois morts, l'une due aA une hemorragie pulmonaire compliquant un hematome sousdural soustentorial, une autre due a une hemorragie parenchymateuse centrale grave et une troisieme en raison d'une hemorragie cerebelleuse post-operatoire liee a une coagulation intravasculaire disseminee. Trois survivants ont besoin d'un valve dont deux en raison de l'agression a la naissance. Le devenir des fonctions neurologiques et intellectuelles depend davantage de l'asphyxie associee que du traumatisme lui—meme. ZUSAMMENFASSUNG Traumatische geburisbedingte inirakranielle Blutung In einem Zeitraum von sieben Jahren wurde bei 25 Fallen eine geburtsbedingte intrakranielle Blutung festgestellt. Die CT-scans zeigten verschiedene Ausdehnungen der tentoriellen Blutungen, die mit groser Wahrscheinlichkeit arteriellen Ursprungs waren. Eine recurrente oder verzogerte Blutung wurde zweimal nachgewiesen. Die chirurgische Ausraumung der Hamatome war in 10 Fallen erforderlich, bei sieben erfolgte die Blutung in die Fossa posterior. Drei Patienten starben, einer aufgrund einer pulmonalen Blutung bei einem subtentoriellen subduralen Hamatom, ein anderer durch eine schwere zentrale parenchymale Blutung und ein dritter wegen einer postoperativen cerebellaren Blutung bei disseminierter intravaskularer Koagulation. Drei Uberlebende brauchen Ventile, zwei davon aufgrund einer Geburtsverletzung. Die spatere neurologische und intellektuelle Entwicklung wird mehr von der begleitenden Asphyxie als von dem Trauma bestimmt. RESUMEN Hemorragia intracraneal traumatica en el parto Se presentan veinticinco casos de hemarragia intracraneal debida a lesion en el parto La TAC cerebral mostro muchos trazos diferentes de extension de hemorragia tentorial, probablemente de origen arterial. En dos veces se documento una hemorragia recurrente o retardada. En 10 casos fue necesaria la evacuacion quirurgica de los hematomas, de los cuales siete eran hemorragias de la fosa posterior. Hubo cuatro defunciones, una debida a una hemorragia pulmonar complicando un hematoma subdural subtentorial, otro por una grave hemorragia parenquimatosa central y un tercer caso por una hemorragia cerebelosa posoperatoria debida a una coagulacion intravascular diseminada. Tres supervivientes llevan derivacion, de los cuales dos por la lesion extraparto. El futuro neurologico y de la funcion intelectual depende mas de la asfixia asociada que del trauma.
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