Reliability of interpretation of cranial ultrasound examinations of very low-birthweight neonates.

2008 
SUMMARY The authors studied intra- and infer-reader reliability of the interpretation of cranial ultrasound examinations of very low-birthweight infants. A radiologist read 173 films, 88 of which, he had read previously; the other 85 had been read previously by a second radiologist. For the diagnoses of subependymal hemorrhage and intraventricular hemorrhage, intra-reader agreement was similar to inter-reader agreement. 98 ultrasound films were read initially as showing subependymal hemorrhage: in nine cases the second reading did not agree. In five of 58 cases read initially as showing intraventricular hemorrhage, the second reading did not agree. Similarly, of 32 cases read initially as showing intraparenchymal echodensity, four were interpreted as negative on second reading. For all three diagnoses, disagreement occurred often enough to, cause substantial misclassification bias when cranial ultrasound is used for clinical research. RESUMEE Fidelile des interprefations echographiques crhiennes chez les nouveaux-nes de Ires faible poids de naissance Les auteurs ont etudie la fidelite intra- et interlecteurs des echographies crhiennes chez les nourrissons de tres faible poids de naissance. Un radiologiste examina 173 films dont 88 qu'il avait deja lu; les 85 autres films avaient ite lus anterieurement par un autre radiologiste. Pour le diagnostic d'hemorragie sousependymaire et d'hemorragie intraventriculaire, I'accord intralecteur fut semblable a I'accord interlecteurs. 98 echographies avaient ete lues primitivement avec un diagnostic d'hemorragie sousependymaire; dans neuf cas, la seconde lecture n'etaite pas en accord. Sur 5 des 58 cas diagnostiques comme hemorragie intraventriculaire, la seconde lecture n'etait pas en accord. De mDme, pour 32 cas lus initialement comme echodensite intraparenchymateuse, la seconde lecture fut negative dans quatre cas. Pour les trois diagnostics, le desaccord est suffisamment frequent pour provoquer une erreur significative de classification lors de I'utilisation de l'echographie cranienne pour investigation clinique. ZUSAMMENFASSUNG Ubereinstimmung bei der Beurreilung kranieller Uliraschalluniersuchungen bei Neugeborenen mitsehr niedrigem Geburlsgewicht Die Autoren untersuchten die Zuverlassigkeit der Befundung kranieller Ultraschalluntersuchungen bei Neugeborenen mit sehr niedrigem Geburtsgewicht. Ein Radiologe befundete 173 Untersuchungen, 88 davon hatten wir zuvor befundet; die anderen 85 waren vorher von einem zweiten Radiologen befundet worden. Fur die Diagnosen subependymale Blutung und intraventrikulare Blutung bestand eine annahernde Ubereinstimmung bei den Befundern. 98 Ultraschalluntersuchunge wurden primar als subependymale Blutung befundet; in neun Fallen stimmte die zweite Befundung damit nicht uberein. In funf von 58 Fallen, die zunachst.als intraventrikulare Blutung diagnostiziert worden waren, stimmte die zweite Befundung nicht uberein. Ahnlich wurden vier von 32 Fallen, bei denen der Erstbefunder eine intraparenchymale Dichte festgestellt hatte, vom zweiten befunder als negativ beurteilt. Bei allen drei Diagnosen traten haufig genug unterschiedliche Beurteilungen auf, um bei der Verwendung der kraniellen Ultraschalluntersuchungen fur die klinische Wissenschaft erhebliche Fehlklassifizierungen zu riskieren. RESUMEN Fiabilidad de la inferprefacion del examen craneal con ulfrosonidos en recien nacidos de niuy bajo peso al nacer Los autores estudian la fiabilidad dentro del mismo interpretador y entre diversos interpretadores de los examenes craniales con ultrasonidos en lactantes de muy bajo peso al nacer. Un radiologo examino 173 films, 88 de los cuales ya leidos por el anteriormente, mientras que los otros 85 habian sido examinados antes por un segundo radiologo. Para el diagnotico de hemorragia subependimaria e intraventricular, la concordancia fue similar en un mismo radiologo que entre dos de ellos. 98 films fueron leidos inicialmente como mostrando signos de hemorragia subependimaria; en nueve de los casos la segunda lectura no corroboro la primera. En cinco de los 58 casos considerados inicialmente como demostrativos de una hemorragia intraventricular, la segunda lectura no lo corroboro. De forrna similar de 32 casos considerados inicialmente como de ecodensidad intraparenquimatos, cuatro fueron considerados como negativos en una segunda lectura. Para los tres diagnosticos, la falta de acuerdo fue lo suficientemente frecuente para ocasionar un sesgo substancioso de mala interpretacioh cuando la ultrasonografia intracraneal se usa para la investigacion clinica.
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