Landau-Kleffner Syndrome: A Pharmacologic Study of Five Cases

1990 
Summary: : Five children with Landau-Kleffner syndrome (epilepsy, acquired aphasia, and continuous spike-wave discharges during sleep), were treated with antiepileptic drugs (AEDs), sleep-modifying drugs, and corticosteroids. The pharmacologic profiles differed from those observed in focal epilepsies, resembling instead those of certain generalized epilepsies, such as West or Lennox-Gastaut syndromes. Phenobarbital (PB), carbamazepine (CBZ), and phenytoin (PHT) were ineffective or worsened the EEG and neuropsychological symptoms, whereas valproate (VPA), ethosuximide (ESM), and benzodiazepines were partially or transiently efficacious. Dextroamphetamine produced a dramatic but transient improvement in waking and sleep EEG in one of two children; aphasia did not change. Corticosteroid treatment resulted in improved speech, suppression of seizures, and normalization of the EEG in three of three children. Our own experience and data from the literature suggest that corticosteroids should be given in high doses as soon as the diagnosis is firmly established and should be continued in maintenance dose for several months or years to avoid escape. Early diagnosis, before mutism or global deterioration develops, appears to be essential for effective therapy with minimal neuropsychological sequelae. RESUME Cinq enfants presentant un syndrome de Landau-Kleffner (epilepsie, aphasie acquise et pointes-ondes continues pendant le sommeil) ont ete traites par medicaments antiepileptiques, mo-dificateurs du sommeil et corticoides. Les profils pharma-cologiques constates different de ceux des epilepsies focales et sont plus proches de ceux de certaines epilepsies generalisees, comme les syndromes de West et de Lennox-Gastaut. Le phenobarbital, la carbamazepine et la phenytoine se sont reveles inefficaces ou aggravants sur la plan EEG et neuropsy-chologique, alors que le valproate, l'ethosuximide et les benzodiazepines ont ete partiellement ou transitoirement efficaces. La dextroamphetamine a entraine une amelioration franche mais transitoire de l'EEG de veille et de sommeil chez l'un de 2 en-fants; il n'y a pas eu de modification de l'aphasie. Le traitement par corticoides a entraine une amelioration du langage, la suppression des crises et la normalisation de l'EEG chez 3 enfants sur 3. L'experience des auteurs et les doneees de la litterature suggerent que les corticoides doivent etre donnees e fortes doses des que le diagnostic est confirme et doivent etre poursuivis a une dose d'entretien pendant plusieurs mois ou annees afin d'-eviter un echappement therapeutique. Un diagnostic precoce, porte avant l'installation d'un mutisme ou d'une deterioration globale, semble essentiel pour garantir un traitement efficace et un minimum de seqeulles neuropsychologiques. RESUMEN Cinco ninos con sindrome de Landau-Kleffner (epilepsyia, afasia adquirida y descargas punta-onda continuas durante el sueno) han sido tratados con medicaciones antiepliepticas, drogas que alteran el sueno y corticoesteroides. Los perfiles farmacologicos se diferenciaron de los que se observan habitualmente en epilepsias focales y se parec iaan mas a los de ciertas epilepsyias gene-ralizadas como puede ser el sindrome de West o de Lennox-Gastaut. El Fenobarbital, la Carbamacepina y la Fenitoina fueron ineficaces o empeoraron el EEG y los sfntomas neuro-psicologicos mientras que el Valproato, la Etosuximida y las Benzodiazepinas fueron parcialmente o transitoriamente eficaces. La Dextroanfetamina produjo una mejorfa dramatica pero transitoria del EEG en vigilia y de sueno en 1 de 2 ninos; la afasia nose modifico. El tratamiento con corticoesteroides resulto en una majoria del lenguaje, una supresion de los ataques y una normalizacion del EEG en 3 de 3 enfermos. La experiencia de los autores y la que consta en la literatura sugieren que los corticoesteroides deben ser administrados en altas dosis tan pronto como el diagnostico se establece firmemente y debe ser continuado, con dosis de mantenimiento, durante varios meses o anos para evitar las recaidas. Un diagnostico precoz, antes del mu-tismo o del deterioro global, es esencial para que la terapia sea eficaz con minimas secuelas neuropsicologicas. ZUSAMMENFASSUNG Funf Kinder mit einem L-K-S (Epilepsie, erworbene Aphasie und kontinuierliche Spike-wave-Entladungen im Schlaf) wurden mit Antiepileptika, schlafverandemden Medikamenten und Kor-tikosteroiden behandelt. Die pharmakologischen Profile unter-schieden sich von solchen bei Herdepilepsien und glichen eher denjenigen generalisierter Epilepsien wie West- oder Lennox-Gastaut-Syndrom. PhB, CBZ und PHT waren wirkungslos oder verschlechterten das EEG, wahrend VALP, ESUX und Benzodiazepine teilweise oder zeitweilig wirksam waren. Dextroam-phetamin brachte eine dramatische aber nur vorubergehende Besserung der Wach- und Schlaf-EEG's bei einem von zwei Kindern. Die Aphasie anderte sich nicht. Kortikoide verbes-serten die Sprache, unterdruckten die Anfalle und nonnalisierten bei drei von 3 Kindern das EEG. Unsere eigenen und die Ergeb-nisse der Literatur sprechen fur eine hochdosierte Kortikoidgabe, sobald die Diagnose gestellt ist. Diese Medikation sollte fur einige Monate oder Jahre in einer Erhaltungsdosis wei-tergegeben werden. Ein fruher Beginn vor Einsetzen des Mutis-mus oder allgemeinem Abbau scheint unabdingbar fur eine wirk-same Therapie mit geringen neurologischen Nebenwirkungen zu sein.
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