The aetiology of the non‐carious cervical lesion

1999 
Summary Erosion and abrasion have been widely reported as causes of non-carious cervical lesions (NCCL). However, more recently, tooth flexure has been implicated in the formation of these lesions generating renewed interest in the pathogenesis of the non-carious loss of cervical tooth substance. This paper considers the causes of erosion and abrasion, related to modern lifestyles, and reviews the literature concerning tooth flexure as a cause of NCCL. A description of different types of NCCL is given, as an aid to determining the aetiology, yet at the same time accepting that the causation and pathogenesis of NCCL is probably multifactorial resulting in many different clinical presentations. Consideration is given to the indications for treatment of NCCL and to the selection of materials for restoring such defects. Resume L'etiologie des lesions cervicales non carieuse L'erosion et l'abrasion ont ete indiquees comme des causes de lesions cervicales non carieuses. Cependant, plus recemment, la pression exercee sur la dent a joue un role dans la formation des lesions provoquant ainsi un nouvel interet dans la pathogenese de la perte de substance cervicale dentaire non-carieuse. Cet article analyse les causes de l'erosion et de l'abrasion, liees au mode de vie moderne, ainsi que la litterature sur la pression exercee sur la dent comme cause de lesions cervicales non carieuses. Une description des differents types de celles-ci y est donnee, afin d'aider a determiner son etiologie, tout en acceptant en meme temps que les causes et la pathogenese des lesions cervicales non carieuses sont probablement pluri-factorielle, donnant ainsi lieu a de nombreuses communications cliniques differentes. On envisage des indications pour les traitement des lesions cervicales non carieuses et la selection des materiaux pour la restauration de telles lesions. Zusammenfassung Die Atiologie nicht-karioser Zahnhalslasionen Erosion und Abrasion sind weitgehend als Ursachen fur nicht-kariose Zahnhalslasionen ausgemacht worden. In jungerer Zeit hat allerdings auch die Rolle der Zahnflexur bei der Entstehung dieser Lasionen neues Interesse an der Pathogenese des nicht durch Karies verursachten Verlusts von Zahnhalssubstanz geweckt. Die Untersuchung befast sich mit den Ursachen von Erosion und Abrasion im Zusammenhang mit modernen Lebensweisen, wobei Fachliteratur zum Thema Zahnkrummung als Ursache fur nicht-kariose Zahnhalslasionen besondere Berucksichtigung fand. Eine Beschreibung der verschiedenen Arten dieses Defekts soll Hilfestellung geben bei der atiologischen Bestimmung, wobei gleichzeitig eingeraumt wird, das Ursache bzw. Pathogenese nicht-karioser Zahnhalslasionen wahrscheinlich auf mehreren Faktoren beruhen, die zu unterschiedlichen klinischen Erscheinungsbildern fuhren. Ebenfalls angefuhrt werden Indikationsstellungen fur die Behandlung nicht-karioser Zahnhalslasionen, und es erfolgt eine Auswahl in Frage kommender Restaurationsmaterialien. Resumen Etiologia de las lesiones cervicales no cariosas Se ha descrito ampliamente que tanto la erosion como la abrasion causan lesiones cervicales no cariosas (LCNC). Sin embargo, en epocas mas recientes se ha implicado a la curvatura dental en la formacion de estas lesiones, lo que ha generado un renovado interes en la patogenesis de la perdida no cariosa de sustancia dental cervical. Este articulo considera las causas de la erosion y de la abrasion en relacion a los estilos modernos de vida, y examina los trabajos publicados en que se menciona la curvatura dental como una de las causas de la LCNC. Se entrega una descripcion de los diferentes tipos de LCNC con el objeto de ayudar a determinar su etiologia, al mismo tiempo que se acepta que la etiologia y la patogenesis de la LCNC probablemente es multi-factorial, lo que resultara en cuadros clinicos muy diferentes. Ademas, se consideran las indicaciones para el tratamiento de las LCNC y la eleccion de materiales para la restauracion de este tipo de defectos.
    • Correction
    • Source
    • Cite
    • Save
    • Machine Reading By IdeaReader
    18
    References
    73
    Citations
    NaN
    KQI
    []