Primary varicosis and venous malformation in the genital area Therapeutic options

2013 
Summary The pathogenesis of primary varicosis and, in particular, congenital vascular malformations in the genital area is determined by haemodynamic and hormonal factors. Both primary varicosis and secondary varicosis in gonadal vein insufficiency can lead to extensive vulvar varicosities with severe congestive symptoms (pelvic congestion syndrome). Congenital venous malformations in the genital area occur both in isolation and in combination with venous malformations of adjacent regions and should be treated as early as possible. Correspondingly, various treatment approaches have been developed in recent years, whereby currently, after use of interventional radiology in occlusion treatment of the gonadal vein insufficiency, sclerotherapy of the vulvar varicosities is recommended either primarily or supplementary to vascular surgery to remove the venectasias. This also applies to venous malformations in the genital area. Schlusselworter Gonadalinsuffizienz, genitale venose Malformation, Vulvavarikose, Pelvines Stauungssyndrom, Pudendale Varikose Zusammenfassung Die Pathogenese der primaren Varikose und besonders auch der congenitalen vaskularen Malformationen im Genitalbereich ist bestimmt durch hamodynamische und hormonelle Faktoren. Sowohl eine primare Varikose als auch eine sekundare Varikose bei Gonadalveneninsuffizienz konnen zu ausgedehnten Vulvavarikositaten mit erheblichen Stauungsbeschwerden fuhren (Pelvines Stauungssyndrom). Congenitale venose Malformationen im Genitalbereich treten sowohl isoliert als auch in Verbindung mit venosen Malformationen der benachbarten Regionen auf und sollten so fruh wie moglich behandelt werden. Entsprechend sind in den vergangenen Jahren unterschiedliche Behandlungstaktiken erarbeitet worden, wobei aktuell nach der interventionell radiologischen Okklusionsbehandlung der Gonadalveneninsuffizienz die Sklerotherapie der Vulvavarikositaten primar oder in Erganzung mit der gefaschirurgischen Extirpation der Venektasien zu empfehlen ist. Das betrifft auch die venosen Malformationen im Genitalbereich.
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