Saving radiation dose and contrast media in intravenous digital subtraction angiography by use of bolus chasing; Dosis- und Kontrastmitteleinsparung bei der intravenoesen digitalen Subtraktionsangiographie durch Bolusverfolgung

1998 
Purpose: This study evaluates the dose area product, the amount of contrast media and the examination quality of the bolus chasing technique compared to the single-step technique in intravenous digital subtraction angiography. Material and Methods: 15 examinations each with bolus chasing and single-step technique were compared. The dose area product and the volume of contrast media were recorded. The examination quality was scored by two examiners. Results: With bolus chasing the volume of the administered contrast media could be decreased on average by 114 ml (43%). The difference between the dose area product of bolus chasing (722 dGy/cm{sup 2}) and single-step technique (1910 dGy/cm{sup 2}) was significant. No significant difference in examination quality was found. Conclusions: The intravenous bolus chasing technique is a practicable method. Compared to the single-step technique it allows a remarkable dose reduction and a low consumption of contrast media without restriction of examination quality. (orig.) [Deutsch] Ziel: Diese Studie untersucht die Technik der Bolusverfolgung im Vergleich zur Einzelschrittechnik bei intravenoeser Kontrastmittelgabe in Bezug auf das Flaechendosisprodukt, den Kontrastmittelverbrauch und die diagnostische Qualitaet. Material und Methode: Verglichen wurden 15 prospektive Untersuchungen mit Bolusverfolgung und 15 retrospektive Untersuchungen in Einzelschrittechnik. Das Flaechendosisprodukt und der Kontrastmittelbedarf wurden erfasst. Zwei Untersucher beurteilten die diagnostische Qualitaet. Ergebnisse: Bei der Bolusverfolgung wurden im Mittel etwa 114 ml (43%) Kontrastmittel weniger benoetigt als bei der Einzelschritt-DSA. Das Flaechendosisprodukt pro Untersuchung war mit 722 dGy/cm{sup 2} im Vergleich zu 1910 dGy/cm{sup 2} bei der Einzelschritt-DSA signifikant geringer. Ein signifikanter Unterschied der diagnostischen Qualitaet der Gesamtuntersuchung konnte nicht nachgewiesen werden. Schlussfolgerung: Die intravenoese Bolusverfolgung ist ein anwendbares Verfahren. Verglichen mit der Einzelschritt-DSA erlaubt sie eine Reduktion der Strahlenbelastung und der Kontrastmittelmenge ohne erkennbare Einschraenkung der diagnostischen Qualitaet. (orig.)
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