Die Kutane Alternariose — Fallberichte und Literaturübersicht: The Cutaneous Alternariosis Case Reports and Synopsis of Literature

2009 
Zusammenfassung: Anhand von zwei Fallberichten sowie 31 Fallen ans der Literatur wird die Mykose in atiologischer und nosologischer Hinsicht untersuchl. Es zeigt sich, das die Infektion in uber 90 Prozent der Falle durch Alternaria alternata, in Eimzelfallen aber auch durch andere Alternaria-Spezies (A. tenuissima, A. stemphyloides, A. dianthicola, A. chartarum) verursacht wird. Kausalpathogenetisch stellt die kntane Alternariose (k. A.) durchwegs ein Sekundargescbehen dar. Die Mykose-Pradisposition resultiert in den meisten Fallen aus einem Hyper-kortizismus. Formalpathogenetisch-nosologisch lassen sich folgende Formen der k. A. unterscheiden: a) eine multilokulare, offenbar uber die Atemwege entstehende, b) eine meist unilokulare traumatogene Form and c) eine lokalisierte dermatopathische Mykotisation. Als Therapie genugt im allgemeinen die Ausschaltnng der pradisponierenden Faktoren; bei groseren Herden empfiehlt sich die Exzision. Ein suffizient gegen Alternaria wirksames Antimykorjkum ist bisher nicht verffigbar. Summary: Cutaneous alternariosis (c. a.) has recently increased both in frequency and significance. Therefore we have made a study of the disease, reviewing two of our own and 31 published cases. The study had shown c. a. to be a heterogenous complex in both nosological and pathological respects. The spectrum of clinical symptoms ranges from localized epidermal eczema-like lesions via extremely chronic solitary verrucous lesions of the skin to multiple acute infiltrations of the dermis, occassionally forming abscesses. Almost 50 percent are not real mycoses, but noso-parasitism (mycotisation) of preexisting anomalies of skin, which in most cases are eczematous or eczema-like anomalies of the face. Among the other cases of c. a., two forms could be distinguished: a unilocular form of obvious traumatic and therefore exogenous origin, and a multilo-cular form which most probably originates from inhalation of spores and therefore is endogenous. With regard to their pathogenesis, all forms of c. a. are secondary processes resulting in nearly all cases from hypercorticism which may be endogenous (Cushing's disease) or therapeutically induced. Treatment of c. a. must aim at removal of predisposing factors; with greater infiltrations excision is indicated. A sufficiently effective antimycotic is not yet available.
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