A Synoptical Approach to the Diagnosis of Candidosis, Relying on Serological Antigen and Antibody Tests, on Culture, and on Evaluation of Clinical Data/Diagnose der Candidose durch synoptische Bewertung serologischer Antigen‐ und Antikörpertests sowie von Kulturisolaten und klinischen Daten

2009 
Summary: In a prospective study from December 1985 to September 1986, we have tested 1153 sera from 516 patients suspected of candidosis. Serological data, clinical conditions and cultures indicated involvement of Candida in 190 cases. Among them, 36 patients probably suffered from invasive mucocutaneous candidosis. Deep-seated candidosis was diagnosed in 50 patients. Nearly half of the patients of each group had been subjected to systemic antifungal therapy, which did not improve the prognosis of patients suffering from invasive mucocutaneous candidosis. However, among patients with deep-seated candidosis, overall lethality was reduced by more than 50% when systemic antifungals were applied. Therefore, differentiation of severe candidosis into an invasive mucocutaneous type and into truly deep-seated mycosis is diagnostically important. The latex agglutination test for detection of Candida antigen in serum (Cand-Tec, Ramco) is suitable for excluding severe candidosis; it does not allow further differentiation. The enzyme immunoassay for detection of fungal proteinase antigen showed a higher specificity for deep-seated mycosis; however, proteinase antigen was detected only in 50% of the suspected cases. Titers of anti-candidal antibodies (including anti-proteinase) did not allow differentiation of severe mycosis. They were useful for confirmation of the diagnosis, provided the patient was able to mount a regular immune response. In immuno-compromised patients, the criteria of the antigen titers have to be adapted to the degree of neutropenia. Likewise, positive cultures and clinical presentation have to be interpreted differently in such patients. A fair degree of reliability of early diagnosis of deep-seated candidosis is only attained by synoptical evaluation of clinical, serological, and cultural data. Zusammenfassung: In einer prospektiven Studie, die zehn Monate von Dezember 1985 bis September 1986 umfaste, haben wir 1153 Seren von 516 Patienten unter Mykoseverdacht untersucht. Serologische Titer, Klinik und Kulturisolate sprachen in 190 Fallen fur Candida-Mykosen unterschiedlichen Schweregrads. 36 Patienten litten offenbar an invasivem Soor, wahrend bei 50 Patienten eine tiefe Mykose diagnostiziert wurde. Patienten dieser beiden Gruppen wurden etwa zur Halfte mit systemischen Antimykorika behandelt. In den Fallen von invasivem Soor anderte sich die Prognose dadurch nicht. Bei tiefer Mykose wurde hingegen die Letalitat durch systemische Therapie um mehr als 50% vermindert. Die Unterscheidung von invasiver Schleimhautmykose und tiefer Mykose ist demnach von groser klinischer Bedeutung: zu diesem Zweck wurden zwei serologische Candida-Antigentests und vier Antikorpertests durchgefuhrt. Der Anti-gennachweis durch Latex-Agglutination (Cand-Tec, Ramco) war zum Ausschlus von Candida-Mykose geeignet, er erlaubte jedoch kaum eine Unterscheidung zwischen invasivem Soor und der tiefen Mykose. Der Nachweis von Candida-Proteaseantigen war hingegen fast immer ein Zeichen fur tiefe Mykosen. Der Test war jedoch nur in etwa der Halfte der Falle positiv, Antikorpertiter waren zur Bestatigung der Diagnose nutzlich, sofern der Patient uber-haupt zu einer Immunantwort in der LAge war. Die Ergebnisse der serologischen Tests waren bei immunkompetenten Patienten zuverlassiger als bei immundefizienten oder neutropenischen Patienten. Bei letzteren sind die Bewertungs-grenzen der Antigentiter verschoben, auserdem sind in diesen Fallen Klinik und Kulturnachweise starker zu berucksichtigen.
    • Correction
    • Source
    • Cite
    • Save
    • Machine Reading By IdeaReader
    29
    References
    65
    Citations
    NaN
    KQI
    []