Avoidance of Shunt Dependency in Hydrocephalus

2008 
SUMMARY An approach to the treatment of neonatal hydrocephalus is proposed which is intended to reduce or eliminate shunt dependency by increasing the effectiveness of remaining pathways of absorption of cerebrospinal fluid. In suitable cases, intermittent cranial compression by means of an elastic bandage or a helmet with an inflatable inner-lining may be effective. Hydrocephalus was arrested in nine of 14 children treated with this method, eight of whom have developed normally. When cranial compression is contra-indicated or not successful, the preferred method of treatment is an ‘on-off’ type of valve which is used intermittently to drain a fixed volume of cerebrospinal fluid. Of 18 children who had such shunts inserted, 10 have become totally independent of their shunts and their hydrocephalus has become compensated. All are of normal intelligence. Subtemporal craniectomy was performed on seven shunt-dependent children with recurrent catheter obstruction. Four have been followed for six months and three for two years and in no case has there been further malfunction of the proximal catheter. RESUME Suppression de la dependance vis a vis du shunt dans le traitement de l'hydrocephalie Une approche du traitement de l'hydrocephalie congenitale est proposee dans le but de reduire ou d'eliminer la dependance vis a vis du shunt en accroissant l'efficacite des voies restantes d'absorption du liquide cephalo-rachidien. Dans les cas favorables, la compression crânienne intermittente au moyen d'un bandage elastique ou d'un casque a coussins gonflables interieurs peut etre efficace. L'hydrocephalie fut ainsi arretee sur neuf des 14 enfants ayant ete traites par cette methode dont huit franchirent les etapes d'un developpement normal. Quand la compression crânienne est contre-indiquee ou sans succes, la methode preferee de traitement est l'emploi d'une valve de type ‘on-off’ utilisee de facon intermittente pour evacuer un volume fixe de liquide cephalo-rachidien. Parmi les 18 enfants, porteurs de tels shunts, dix sont devenus totalement independants de leur shunt et leur traitement a ete compense. Tous sont d'intelligence normale. Une craniectomie sous-temporale fut pratiques sur sept enfants restes dependant de leur shunt, avec une obstruction repetee du catheter. Quatre ont ete suivis pendant six mois et trois durant deux ans; il n'y eut en aucun cas un retour du mauvais fonctionnement du catheter proximal. ZUSAMMENFASSUNG Vermeidung der Shunt-Ahhangigkeit in der Behandlung des Hydrocephalus Es wird ein Verfahren zur Behandlung des neonatalen Hydrocephalus vorgeschlagen mit der Absicht, die Shunt-Abhangigkeit zu reduzieren oder zu eliminieren durch Steigerung der Effektivitat verbliebener Wege zur Absorption des Liquors. In geeigneten Fallen kann eine intermittierende Kompression des Kopfes durch eine elastische Bandagierung oder einen Helm mit einem aufblasbaren Innenteil wirksam sein. Bei neun von 14 Kindern, die mit dieser Methode behandelt wurden, lies sich der Hydrocephalus stoppen; acht von ihnen erreichten die Fixpunkte einer normalen Entwicklung. Wenn die Kompression des Kopfes kontraindiziert ist oder nicht erfolgreich, ist die bevorzugte Methode der Behandlung ein ‘on-off’-Ventil, das intermittierend zur Drainage eines festgesetzten Liquorvolumens benutzt wird. Von 18 Kindern, die einen solchen Shunt erhielten, wurden 10 vollig unabhangig davon und ihr Hydrocephalus wurde kompensiert. Alle waren von normaler Intelligenz. Eine subtemporale Craniektomie wurde bei sieben Shunt-abhangigen Kindern mit wiederholt verlegten Kathetern durchgefuhrt. Vier wurden uber sechs Monate nachverfolgt und drei fur zwei Jahre, und in keinem Fall gab es eine weitere Fehlfunktion des proximalen Katheters. RESUMEN Evitacion de la dependencia de la derivation en el tratamiento de la hidrocefalia Se propone un abordaje del tratamiento de la hidrocefalia neonatal que intenta reducir o eliminar la dependencia de la derivacion aumentando la eficacia de las vias restantes de absorcion del liquido cefalorraquideo. En casos apropiados, puede ser efectiva una compresion craneana intermitente por medio de un vendaje elastico o un yelmo con un ribete interior hinchable. El hidrocefalo fue detenido en nueve de 14 ninos tratados por este metodo, ocho de los cuales han conseguido un desarrollo normal. Cuando la compresion craneana esta contraindicada o no tiene exito. el metodo de tratamiento preferente es una valvula ‘on-off’ que se usa intermitentemente para drenar un volumen fijo del liquido cefalorraquideo. De 18 ninos que tenian insertado este sistema derivativo, 10 resultaron totalmente independientes de sus derivaciones y sus hidrocefalos se compensaron. Todos tienen inteligencia normal. Se realizo craniectomia subtemporal en siete ninos dependientes de derivacion con obstruccion recurrente del cateter. Cuatro han sido seguidos durante seis meses y tres durante dos anos y en ningun caso ha habido ninguna otra malfuncion del cateter proximal.
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