Laparoscopic nephroureterectomy in children: a prospective study on Ligasure versus Clip/Ligation.

2006 
Purpose: The present study was performed to compare dissection of the renal hilar vessels in laparoscopic transabdominal nephrectomy in children using the Endo-Ligasure™ vessel sealing system versus clip/ligation. Patients and Methods: In a prospective and comparative study carried out from February 2003 to April 2004, 10 consecutive patients (group 1) underwent laparoscopic transabdominal nephroureterectomy using clips or intracorporeally performed ligations, respectively. From April 2004 to April 2005, 10 consecutive patients (group 2) underwent the same procedure using the Endo-Ligasure™ vessel sealing system. Indications for surgery were confirmed non-functioning kidneys secondary to benign unilateral renal disease and no prior surgery. The age and underlying disease distribution and the affected side were not significantly different between the two groups. Results: The operating time was significantly lower in the Endo-Ligasure™ group (group 1: median 167 vs. group 2: 108 min, p < 0.05). Bleeding of the renal artery occurred due to dislocation of a suture ligation, which was treated laparoscopically with an intracorporeal suture ligation. Blood loss was negligible in all patients. All procedures were completed laparoscopically and recovery was uneventful. Conclusions: Endo-Ligasure™ is a beneficial tool in laparoscopic transabdominal nephrectomy. It is safe, effective, and reduces operating times compared to clip application and intracorporeal suturing. Buts: Cette etude a ete realisee pour comparer la dissection des vaisseaux du pedicule renal au cours de nephrectomie laparoscopique transabdominale chez l'enfant en utilisant soit l'Endo-Ligasure soit des clips/ligatures. Patients et Methodes: Dans une etude prospective et comparative de fevrier 2003 a avril 2004, dix patients consecutifs (groupe 1) subirent une nephro-ureterectomie laparoscopique transabdominale en utilisant des clips ou des ligatures intra-corporelles. D'avril 2004 a avril 2005, dix patients consecutifs (groupe 2) subirent le meme processus en utilisant l'Endo-Ligasure. Les indications pour la chirurgie etaient des reins non fonctionnels secondaires a une maladie renale unilaterale benigne et sans antecedent chirurgical. L'âge, la maladie et le cote affecte n'etaient pas significativement differents dans les deux groupes. Resultats: Le temps d'operation etait significativement plus court avec l'Endo-Ligasure (groupe 1: mediane 167 versus groupe 2: 108 minutes, p < 0,05). Une hemorragie de l'artere renale survint secondairement au lâchage d'une ligature qui avait ete traitee laparoscopiquement avec une ligature intra-corporelle. La perte sanguine etait negligeable chez tous les patients. Tous les procedes ont ete realises par laparoscopie et les suites post-operatoires sans complications. Conclusion: L'Endo-Ligasure est un instrument tres utile pour les nephrectomies laparoscopiques transabdominales. Il est sur, efficace et reduit le temps operatoire comparativement aux applications de clips ou de sutures intra-corporelles. Objetivo: Este estudio pretende comparar la diseccion de las estructuras hiliares del rinon en la nefrectomia laparoscopica transabdominal en ninos usando el sistema de sellamiento vascular endo-Ligasure™ contra la aplicacion de clips/ligaduras. Pacientes y Metodos: En un estudio porspectivo comparativo realizado entre febrero del 2003 y abril del 2004 se trataron 10 pacientes consecutivos (grupo I) mediante nefroureterectomia laparoscopica transabdominal con clips o ligaduras intracorporeas. Entre abril del 2004 y abril del 2005 fueron tratados 10 pacientes consecutivos (grupo II) por el mismo motivo usando el sistema de sellado vascular endo-Ligasure™. Las indicaciones quirurgicas confirmaron rinones no funcionantes como consecuencia de enfermedades renales unilaterales sin cirugia previa. La edad y la enfermedad que origino la indicacion y el lado afecto no fueron significativamente distintas en ambos grupos. Resultados: El tiempo operatorio fue significativamente menor en el grupo endo-Ligasure™ (167 vs 108 meses, p < 0,05). Ocurrio una hemorragia de la arteria renal debida a dislocacion de la ligadura en el grupo tratado con ligadura intracorporea pero que pudo ser tratada laparoscopicamente. La perdida hematica fue minima en ambos grupos. Todos los procedimientos se completaron laparoscopicamente y la recuperacion fue sin incidentes. Conclusiones: El sellado con endo-Ligasure™ es un arma util en la nefrectomia laparoscopica transabdominal. Es segura, eficaz y reduce el tiempo operatorio en comparacion con la aplicacion de clips y la sutura intracorporea. Zweck der Studie: Die vorliegende Studie wurde durchgefuhrt, um die Dissektion des Nierenhilus bei der laparoskopischen Nephrektomie im Kindesalter mittels Endo-Ligasure™ mit der Verwendung von Clips/Ligaturen zu vergleichen. Patienten und Methodik: In einer prospektiven und vergleichenden Studie wurden initial 10 konsekutive Patienten (Gruppe 1) laparoskopisch von Februar 2003 bis April 2004 unter Verwendung von Clips bzw. Ligaturen nephrektomiert. Von April 2004 bis April 2005 wurden dann 10 konsekutive Patienten (Gruppe 2) unter Verwendung von Endo-Ligasure™ laparoskopisch nephrektomiert. Die Operationsindikation wurde bei einseitiger funktionsloser Niere auf dem Boden gutartiger Erkrankungen ohne vorherige Operation gestellt. Die Altersverteilung, der zugrunde liegende Erkrankungstyp und die Seitverteilung der betreffenden Nieren waren in unserem Krankengut nicht signifikant unterschiedlich. Ergebnisse: Die Operationszeit unter Verwendung von Endo-Ligasure™-Gruppe war signifikant kurzer (Gruppe 1: Median 167 min vs. Gruppe 2: 108 min, p < 0,05). Eine Blutung der Nierenarterie aufgrund einer dislozierten Ligatur konnte problemlos laparoskopisch mit einer erneuten Ligatur versorgt werden. Der Blutverlust war zu vernachlassigen. Alle Eingriffe wurden laparoskopisch durchgefuhrt bei jeweils unauffalligem postoperativem Verlauf. Schlussfolgerung: Endo-Ligasure™ ist ein hilfreiches Instrument bei der laparoskopischen Nephrektomie. Sein Einsatz ist sicher, effektiv und reduziert die Operationsdauer gegenuber der Verwendung von Clips und intraabdominell geknupften Nahten.
    • Correction
    • Source
    • Cite
    • Save
    • Machine Reading By IdeaReader
    0
    References
    19
    Citations
    NaN
    KQI
    []