Distal Protection During Percutaneous Coronary Intervention in Native Right Coronary Arteries

2007 
Liberation of plaque debris during PCI in native coronary arteries is supposed to be a possible mechanism of the no-reflow phenomenon, which can cause impairment of the distal and microvascular circulations. Therefore, ten consecutive patients undergoing PCI for complex lesions in their native right coronary arteries were enrolled in a pilot trial, using the triActiv system (Kensey Nash Company) for distal protection. For all patients, device success (device was successfully delivered to the target location, device operated as intended and was successfully retrieved) could be documented. For the primary (MACE rate at 30 days) and secondary endpoints no events were reported, neither in hospital nor during the follow-up period of 30 days. Debris was found in all patients in whom the extracted fluid could be investigated (7/10), the average particle size being 28 × 68 μm. This observation suggests that embolization can occur during PCI of native coronary vessels and may be more often present than so far expected. Larger studies, however, are needed to confirm the relevance of this finding. Kurzfassung: Distale Protektion wahrend perkutaner Koronarintervention in nativen rechten Koronararterien. Durch Freisetzung von Plaquematerial wahrend koronarer Interventionen in nativen rechten Koronararterien kann es zum sogenannten „No-reflow“-Phanomen kommen, welches mit einer Herabsetzung der distalen Gefasbettdurchblutung verbunden sein kann. Deswegen wurden 10 Patienten, bei denen komplexe Lasionen der rechten Koronararterie behandelt werden Eingelangt am 26. September 2007; angenommen am 1. Oktober 2007 Aus der Klinik fur Kardiologie, Universitatsklinik Schleswig-Holstein, Campus Kiel Korrespondenzadresse: Prof. Dr. med. Markus Lins, Klinik fur Kardiologie, Universitatsklinik Schleswig-Holstein, Campus Kiel, D-24105 Kiel, Schittenhelmstrase 12; E-Mail: lins@cardio.uni-kiel.de sollten, in eine Pilotstudie mit Einsatz des triActivSystems zur distalen Protektion eingeschlossen. Fur alle Patienten konnte ein erfolgreicher Systemeinsatz (erfolgreiches Vorbringen des Protektionssystems nach distal der Stenose, erfolgreicher Einsatz des Systems wie erwartet und erfolgreiche Rucknahme des Systems) dokumentiert werden. Fur den primaren (MACE-Rate nach 30 Tagen) und die sekundaren Endpunkte wurden keine Ereignisse berichtet, weder in-Hospital noch nach 30 Tagen. Debrismaterial wurde bei allen Patienten (7/10) gefunden, bei denen die Spulflussigkeit untersucht werden konnte, wobei die mittlere Partikelgrose 28 × 68 μm betrug. Diese Beobachtungen unterstreichen, das distale Embolisationen haufiger bei koronaren Interventionen in nativen Koronargefasen auftreten als bisher erwartet. J Kardiol 2007; 14: 333–4.
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