Preliminary Study on the Effects of Bar Placement on the Thorax After the Nuss Procedure for Pectus Excavatum Using Bone Scintigraphy

2006 
Aim: Bone scintigraphy was performed to elucidate the effects of the Nuss procedure for pectus excavatum on the bony thorax. Methods: Eight boys and 6 girls (5 - 24 years of age) underwent bone scintigraphy, using 99mTc-HMDP. Eleven patients were studied 5 to 21 days after the Nuss procedure; 6 were studied 20 to 24 months after the operation before bar removal. Three of 14 were studied twice after the Nuss procedure and before bar removal. Results: In the early postoperative phase, RI accumulation was found at the sternum and ribs in only 1 of 6 patients under 9 years of age, whereas in all 5 older patients, RI had accumulated at the sternum. Scintigrams before bar removal revealed, regardless of age, hot spots at the lateral ribs in contact with the bar and at the costochondral junctions where the bar passed through the intercostal spaces. Furthermore, chest roentgenograms showed the deformed lateral ribs in contact with the bar. Conclusions: The Nuss procedure creates minute fractures at the sternum and the ribs, especially in older patients. The bar deforms the ribs and restrains the growth of the thorax. Furthermore, it constantly rubs against the ribs and can therefore cause late complications. Bone scintigraphy may determine the appropriate timing for bar removal. Buts: Pour apprecier les effets de l'intervention de Nuss pour le pectus excavatum sur le thorax osseux, une scintigraphie osseuse a ete realisee. Methodes: Huit garcons et six filles (de 5 a 24 ans) subirent une scintigraphie osseuse utilisant le 99 mTc-HMDP. Onze patients etaient etudies 5 a 21 jours apres le procede de Nuss; 6 etaient etudies 20 a 24 mois apres l'operation avant l'ablation de la barre. Trois des 14 etaient etudies deux fois apres le procede de Nuss et avant l'ablation de la barre. Resultats: Dans la periode post-operatoire precoce, l'accumulation de produit radio-actif etait trouvee sur le sternum et les cotes chez seulement un des 6 patients âges de moins de 9 ans, alors que chez tous les 5 patients plus âges le produit de contraste etait accumule au niveau du sternum. Les scintigraphies realisees avant l'ablation de la barre independamment de l'âge montraient des points de fixation sur les cotes laterales et a la jonction chondro-costale ou les barres passaient a travers les espaces inter-costaux. De plus, les radiographies du thorax montraient des deformations des cotes au contact de la barre. Conclusion: Le procede de Nuss realise de minimes fractures du sternum et des cotes, specialement chez les patients les plus âges. La barre deforme les cotes et diminue la croissance du thorax. De plus, le frottement constant contre les cotes peut entrainer des complications tardives. La scintigraphie osseuse peut determiner le moment approprie pour enlever la barre. Objetivo: Elucidar los efectos del procedimiento de Nuss para el pectus excavatum en el torax oseo utilizando escintigrafia osea. Metodos: Se realizo escintigrafia con 99 mTc-HMDP en 8 ninos y 6 ninas de entre 5 y 24 anos de edad. 11 pacientes fueron estudiados entre 5 y 21 dias tras el procedimiento de Nuss, 6 entre 20 y 24 meses despues y 3 de 14 fueron estudiados dos veces tras el procedimiento de Nuss y antes de retirar la barra. Resultados: En la fase precoz postoperatoria la acumulacion de RI se encontro en el esternon y las costillas en solo 1 de 6 pacientes de menos de 9 anos de edad mientras que en los 5 mayores de esta edad se acumulo en el esternon. Las escintigrafias antes de la retirada de la barra revelaron manchas calientes en las partes laterales de las costillas que estaban en contacto con la barra y en las uniones costocondrales donde la barra pasaba a traves de los espacios intercostales independicentemente de la edad. Mas aun, las radiografias del torax mostraron las deformidades costales provocadas por el contacto con la barra. Conclusiones: El procedimiento de Nuss origina minimas fracturas en el esternon y en las costillas especialmente en pacientes mayores. La barra rompe las costillas y limita el crecimiento del torax. Ademas frota constantemente contra las costillas y puede causar complicaciones tardias. La escintigrafia osea puede determinar el mejor tiempo para la retirada de la barra. Um die Auswirkungen des Korrekturverfahrens nach Nuss zur Behandlung der Trichterbrust auf die Rippen zu uberprufen, wurden szintigraphische Untersuchungen durchgefuhrt. Methodik: 8 Knaben und Madchen im Alter von 4 - 24 Jahren wurden mithilfe der 99mTc-HMDP-Szintigraphie untersucht. 11 Kinder wurden 5 - 21 Tage nach der Implantation des Nuss-Bugels kontrolliert, 6 Patienten 20 - 24 Monate nach Entfernung des Metallbugels. 3 von 14 Patienten wurden zweimal untersucht, nach Implantation und spater nach Entfernung des Bugels. Ergebnisse: In der fruhoperativen Phase fand sich eine Radionuklidanreicherung im Bereich des Sternums und an den Rippen bei nur 1 von 6 Patienten unter 9 Jahren. Hingegen wiesen alle 5 der alteren Patienten eine Anreicherung am Sternum auf. Die Szintigraphie vor der Metallbugelentfernung zeigt ohne Bezug zum Alter Anreicherungen im Bereich der lateralen Rippen, wo der Bugel Kontakt mit dem knochernen Skelett hat, und am kostochondralen Ubergang, wo der Bugel im Interkostalraum verschwand. Daruber hinaus zeigten Rontgenuntersuchungen eine Deformierung der lateralen Rippen im Bereich der Abstutzplatte. Schlussfolgerungen: Das Verfahren nach Nuss verursacht minimale Frakturen im Bereich des Sternums und der Rippen, insbesondere bei alteren Patienten. Der Bugel verformt die Rippen und behindert das Wachstum des Thorax. Daruber hinaus scheuert er gegen die Rippen und konnte damit Spatschaden verursachen. Die Knochenszintigraphie konnte somit helfen, den richtigen Zeitpunkt zur Entfernung des Nuss-Bugels zu bestimmen.
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