Safety of blood transfusions using 27 gauge neonatal PICC lines: an in vitro study on hemolysis.

2013 
▼ Background: Blood transfusions are required by the majority of extremely premature infants. Packed red blood cells (PRBCs) are usually applied via simple peripheral cannulas. In situations where no peripheral venous access is achievable, 27 Gauge (G) neonatal PICC lines – that are ideally exclusively dedicated to application of parenteral nutrition – may represent a useful alternative access for PRBC transfusions. However, transfusion via small scaled catheters may damage PRBCs and lead to hemolysis. We here evaluate whether transfusion of irradiated PRBCs via 27 G PICC lines leads to hemolysis in vitro. Methods: Experimental transfusions of gamma-irradiated PRBCs were performed at increasing velocities (2.5, 3.7, 5 ml/h; full force manual push approximating 30 ml/h) via 27 G PICC lines of 20 and 30 cm length. Parameters of hemolysis (lactate dehydrogenase, potassium and free hemoglobin) were measured from the supernatants of transfused PRBCs and the percentage of hemolysis was calculated. Results: Potassium and lactate dehydrogenase after transfusion at increasing velocities did not diff er signifi cantly from negative controls. Free hemoglobin levels showed a small but signifi cant increase at the slowest transfusion speed (2.5 ml/h) using the 30 cm 27 G PICC line, with a relative hemolysis of only 0.13 %. A manual push (approximating 30 ml/h) showed no signifi cant changes of parameters from baseline. Conclusions: We conclude that transfusion of gamma-irradiated PRBCs using a 27 G neonatal PICC line does not cause clinically relevant hemolysis in vitro. Clinical studies are needed to confi rm the feasibility and safety of the approach in vivo. Zusammenfassung ▼ Hintergrund: Extrem unreife Fruhgeborene benotigen oft mehrfach Bluttransfusionen, die normalerweise uber periphere Venenverweilkatheter verabreicht werden. Ist kein peripherer Zugang moglich, konnten fur die parenterale Ernahrung gedachte 27 Gauge (G) peripher inserierbare Katheter (PICC) auch fur Transfusionen verwendet werden. Der sehr enge Querschnitt dieser Katheter konnte jedoch zu einer Beschadigung der transfundierten Erythrozyten und zu Hamolyse fuhren. Methodik: Experimentelle Transfusionen von bestrahlten Erythrozytenkonzentraten uber 27-GPICC-Katheter (20 und 30 cm Lange) wurden mit defi nierten Geschwindigkeiten (2,5, 3,7, 5 ml/h und manuelle Transfusion mit ungefahr 30 ml/h) durchgefuhrt. Die Hamolyseparameter (LaktatDehydrogenase, Kalium und freies Hamoglobin) wurden in den Uberstanden der Erythrozyten nach Transfusion gemessen und die relative Hamolyse berechnet. Ergebniss: Die nach Transfusion gemessenen Kalium und LDH-Werte zeigten keinen Unterschied zu den Negativkontrollen. Nur nach Transfusion uber den 30-cm-27-G-PICC-Katheter mit der langsamsten Geschwindigkeit (2,5 ml/h) kam es zu einem minimalem, aber signifi kanten Anstieg des freien Hamoglobins, mit einer relativen Hamolyse von nur 0,13 %. Nach manueller Transfusion (ungefahr 30 ml/h) fand sich kein Anstieg der Hamolyseparameter. Konklusion: 27-G-PICC-Katheter wurden fur Transfusionen in vitro ohne Hinweis auf relevante Hamolyse verwendet. Eine Evaluation in der Klinik bezuglich der Machbarkeit und Sicherheit steht aus.
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