The role of F‐18FDG PET in thyroid cancer

2000 
Summary: Hypofunctioning nodules on scintiscan using Tc-99m Pertechnetate or I-123 have a higher probability of malignancy compared to eu- or hyperfunctioning nodules. However, in the preoperative assessment of thyroid nodules, ultrasonography and ultrasonography guided fine needle aspiration biopsy play the most important role, especially for papillary thyroid cancer. The problem of differentiating follicular adenoma from highly differentiated follicular carcinoma however remains. Also the additional use of a multi tracer imaging strategy (Tl-201/Tc-99m subtraction scan, Tc-99m Sestamibi, Tc-99m Tetrofosmin dual phase scintigraphy) has not solved this problem. Although it is unlikely, the question whether FDG PET is able to give a better differentiation between benign and malignant tumours in the preoperative assessment of thyroid nodules is not answered up to now. In contrast to preoperative diagnostics, FDG PET is of great value in the postoperative follow up of differentiated thyroid cancer. In case of elevated serum thyroglobulin but negative I-131 WBS FDG PET is the method of choice to detect I-131 ­negative recurrences and metastases. FDG uptake in metastases from differentiated thyroid cancer is correlated to low differ­entiation and maybe bad prognosis. There is also evidence that FDG PET may have a role in the follow up of anaplastic and especially in medullary thyroid cancer in the future. Zusammenfassung: Hypofunktionelle Knoten im Schilddrusenszintigramm haben im Vergleich zu eu- oder hyperfunktionellen Knoten eine hohere Malignitatswahrscheinlichkeit. Fur die praoperative Dignitatsabklarung spielt jedoch heute der Ultraschall und die ultraschallgezielte Feinnadelpunktion (ug-FNP) die entscheidende Rolle. Dies trifft im besonderen Mas fur die papillaren Karzinome zu. Auch unter Verwendung der ug-FNP bleibt die Differenzierung zwischen follikularem Adenom und hochdifferenziertem follikularem Karzinom ein Problem in der praoperativen Dignitatsabkla­rung von Schilddrusenknoten. Auch der Einsatz verschiede­ner nuklearmedizinischer Methoden wie die Tl-201/Tc-99m Subtraktionsszintigraphie oder etwa neuere Tracer wie Tc-99m Sestamibi bzw. Tc-99m Tetrofosmin konnten dieses Problem nicht klaren. Die Frage, ob die FDG PET in der praope­rativen Dignitatsabklarung besser geeignet ist, zwischen follikularem Adenom und Karzinom zu differenzieren, mus auf Grund der bisher nur geringen Untersuchungszahlen offen bleiben. Dies ist jedoch nicht wahrscheinlich. Im Gegensatz zur praoperativen Dignitatsabklarung, spielt die FDG PET eine wichtige Rolle in der postoperativen Nachsorge des differenzierten Schilddrusenkarzinoms. Bei erhohtem Serum-Thyreoglobulin, aber negativem J-131 Ganzkorperszintigramm, ist die FDG PET die Methode der Wahl, um J-131-negative Metatstasen darzustellen. Das Ausmas des FDG ­uptake korreliert invers mit dem Differenzierungsgrad der Metastasen und spielt auch eine Rolle fur die Prognose der Patienten. Erste Daten zeigen, das die FDG PET auch beim undifferenzierten Schilddrusenkarzinom und speziell in der Nachsorge des medullaren Karzinoms der Schilddruse in Zukunft von Bedeutung sein konnte.
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