Double‐Blind Comparison of Itraconazole with Griseofulvin in the Treatment of Tinea Pedis and Tinea Manuum./Doppelblind‐Vergleich von Itraconazol mit Griseofulvin bei der Behandlung von Tinea pedis und Tinea manuum
2009
Summary: One hundred and fourteen evaluable patients with tinea pedis or tinea manuum have been analysed in this double-blind study between itraconazole and griseofulvin.
All infections were confirmed by microscopic examination and/or culture. Daily double-blind medication consisted of either 100 mg itraconazole or 500 mg ultramicronised griseofulvin and was given for 30 consecutive days. All patients were examined clinically and mycologically at the start of treatment, at the end of treatment (day 30) and 2 weeks after the end of treatment (control day 45).
The clinical outcome was virtually the same for both treatment groups at the end (75% response rate for itraconazole vs. 77% for griseofulvin) and 2 weeks after the end of treatment (83% response for itraconazole vs. 82% for griseofulvin).
The most important difference between both treatments was the mycological outcome, for which itraconazole showed a cure rate of 85% compared to 48% for griseofulvin 2 weeks after end of therapy (p > 0.01, Fisher's exact test). This suggests that griseofulvin treated patients are more at risk for relapse than itraconazole patients.
It is concluded that itraconazole 100 mg orally once daily for 30 days is mycologically more effective than griseofulvin 500 mg once daily for 30 days in the treatment of tinea pedis and/or tinea manuum.
Furthermore, the best results are obtained 2 weeks after the end of treatment. Clinically both treatments are equally effective. The difference in clinical and mycological results with griseofulvin may be explained by the known anti-inflammatory effect of griseofulvin. Both drugs were well tolerated and appeared to be safe for use.
Zusammenfassung: In dem vorliegenden Doppelblind-Vergleich zwischen Itraconazol und Griseofulvin wurden die auswertbaren Daten von 114 Patienten mit Tinea pedis oder Tinea manuum analysiert.
Alle Infektionen waren durch mikroskopische Prufung und/oder Kultur belegt. Die tagliche Doppelblind-Medikation bestand aus entweder 100 mg Itraconazol oder 500 mg ultramikronisiertem Griseofulvin und wurde 30 Tage lang verabreicht. Alle Patienten wurden klinisch und mykologisch bei Beginn der Behandlung, bei Behandlungsende (Tag 30) und 2 Wochen nach Behandlungsende (Kontrolltag 45) untersucht.
Das klinische Ergebnis war fur beide Behandlungsgruppen bei Behandlungsende (75% Ansprechquote fur Itraconazol vs. 77% fur Griseofulvin) und 2 Wochen nach Behandlungsende (83% fur Itraconazol vs. 82% fur Griseofulvin) praktisch gleich.
Der wesentlichste Unterschied zwischen beiden Behandlungen war das mykologische Ergebnis. Hier ergab Itraconazol 2 Wochen nach Behandlungsende eine Heilungsquote von 85% gegenuber 48% mit Griseofulvin (p 0.01, Fisher-Test). Dies last vermuten, das Griseofulvin-Patienten ein hoheres Ruckfallrisiko als Itraconazol-Patienten haben.
Die Schlusfolgerung lautet, das Itraconazol 100 mg einmal taglich p.o. uber 30 Tage mykologisch wirksamer ist als Griseofulvin 500 mg einmal taglich uber 30 Tage bei der Behandlung von Tinea pedis und/oder Tinea manuum. Dabei wurden die besten Resultate 2 Wochen nach Behandlungsende beobachtet. Klinisch waren beide Behandlungsmethoden gleich wirksam. Die Differenz zwischen dem klinischen und dem mykologischen Ergebnis mit Griseofulvin kann durch dessen bekannten antiinflammatorischen Effekt erklart werden. Beide Arzneimittel waren gut vertraglich und anwendungssicher.
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