Korrekte Detektion atrialer Arrhythmien als Voraussetzung für eine fehlerfreie Mode Switch-Funktion bei Patienten mit AV-sequentiellen Schrittmachersystemen

2002 
Correct Detection of Atrial Arrhythmias as Prerequisit of Faultless Mode Switch Function in Patients with AV Sequential Pacemaker Systems. Dual chamber pacemaker systems nowadays provide a mode switch function which should avoid rapid stimulation in the ventricle upon occurrence of atrial tachyarrhythmias. However, correct function of this modern algorithm depends on a rather undisturbed atrial sensing. Malfunction of atrial sensing might be due to the presence of extraatrial potentials like ventricular far-field signals or even extracardial electrical noise (e.g. myopotentials or electromagnetic fields). Furthermore, it has been shown that the signal magnitude during atrial tachyarrhythmia is often substantially reduced when compared to sinus rhythm. Thus for an adequate mode switching a sufficient programmed atrial sensitivity is as mandatory as the avoidance of the detection of ventricular far-field potentials. This can be achieved by extending the duration of the post ventricular atrial blanking period just behind the occurrence of the ventricular far-field sensing in the atrial channel. Based on these findings, a new test is proposed to find out the optimal pacemaker program settings in order to exclude inadequate mode switchings. Patients with symptomatic sick sinus syndrome and frequent atrial tachyarrhythmias were referred to DDDR pacemaker implantation with the IDENTITYTM DR (St. Jude Medical) device. Upon hospital discharge, the proposed test was performed, the pacemaker was permanently programmed according to the values obtained and the efficiency of the program settings was assessed during a 48 hour Holter monitoring. With a programmed trial sensitivity of 0.2 mV all atrial tachyarrhythmias (as documented by Holter) were detected correctly by the implanted device, no atrial undersensing occurred and ventricular far-field sensing as well as sensing of extracardial noise possibly resulting in an inadequate mode switching was effectively excluded. Finally, a proposal for pacemaker programming in order to avoid false mode switching is given. J Kardiol 2002; 9 (Suppl B): 2–6. For personal use only. Not to be reproduced without permission of Krause & Pachernegg GmbH. J KARDIOL 2002; 9 (SUPPL B) Korrekte Detektion atrialer Arrhythmien 3 polaren Elektrodenkonfiguration [2]. Die meisten inadaquaten AMS resultieren aus einem FFS [3]. Wird ein inadaquates AMS-Verhalten aufgrund eines FFS festgestellt, so bieten die neueren Zweikammer-Schrittmachersysteme die Moglichkeit, dies durch geeignete Programmierung entsprechender Zeitsteuerungsparameter zu unterbinden. Es sollte dabei gewahrleistet sein, das der atriale Eingangskanal bis unmittelbar nach dem ventrikularen Ereignis „blind“ bzw. refraktar ist. Dieser programmierbare Wert wird als Post-Ventrikulares Atriales Blanking (PVAB) bezeichnet. Die Moglichkeit, dieses PVAB innerhalb gewisser Grenzen fur einen individuellen Patienten zu programmieren, stellt daher eine essentielle Funktion jedes modernen Herzschrittmachers dar. Dabei ist jedoch folgendes zu beachten: Je kurzer die PVAB, umso genauer und effektiver arbeitet auch der AMS-Algorithmus [4]. Je langer die PVAB, umso eher wird ventrikulares FFS ausgeschlossen und umso besser ist damit der Schutz vor einem inadaquaten AMS. Bei der Bewertung von atrialen Tachyarrhythmien, wie Vorhofflattern, Vorhofflimmern oder anderen Tachyarrhythmien, ist man auf eine korrekte Detektion dieser Arrhythmien durch den Schrittmacher angewiesen. Dabei ist jedoch die Programmierung von entscheidender Bedeutung. Ein geeignetes Werkzeug zur Evaluierung der vom Schrittmacher detektierten Ereignisse stellen die speicherbaren intrakardialen Elektrogramme (IEGM) dar. Fur eine adaquate Detektion atrialer Arrhythmien ist die optimale Einstellung folgender Parameter notwendig: • atriale Empfindlichkeit • postventrikulare atriale Refraktarzeit (PVARP) • postventrikulares atriales Blanking (PVAB) • atriale Tachykardieerkennungsfrequenz (ATDR) • Polaritat Rationale Ziel der folgenden Untersuchung war es, die Wechselwirkung der oben beschriebenen Parameter im Alltag bei Patienten mit atrialen Arrhythmien mit Hilfe des neuen Herzschrittmachers IDENTITY DR zu testen. Ein weiteres Ziel war die Evaluierung und Validierung eines AMS-FFS-Tests als effektives Mittel zur Bestimmung des optimalen PVAB.
    • Correction
    • Source
    • Cite
    • Save
    • Machine Reading By IdeaReader
    0
    References
    1
    Citations
    NaN
    KQI
    []