Die diagnostische Bildgebung spielt eine Schlüsselrolle bei der Erkennung des Primärtumors und möglicher Metastasen. Nach den aktuellen Leitlinien wird zu diesem Zweck die kontrastverstärkte Computertomographie (CT) eingesetzt sowie die Magnetresonanztomographie (MRT) als ergänzende Methode zur Beurteilung von Strukturen wie z. B. des Gehirns. Insbesondere die Differenzierung von Differenzialdiagnosen ist eine tägliche Herausforderung für die Radiologie. Der Einsatz von künstlicher Intelligenz (KI) zur Optimierung von Arbeitsabläufen, zur Unterstützung der Bildbefundung und zur Beurteilung des Therapieergebnisses im Hinblick auf die therapeutische Relevanz ist dringend erforderlich. Radiomics bezeichnet die computergestützte Extraktion und Analyse einer großen Anzahl von Merkmalen aus radiologischen Bildern mithilfe von KI. Zahlreiche Studien haben gezeigt, dass Radiomics die Entdeckung von bildgebenden Biomarkern für die Vorhersage von Behandlungsergebnissen bei Krebspatienten erleichtert. In diesem Zusammenhang ist eine interdisziplinäre Zusammenarbeit unerlässlich.
Eine Lungenarterienthrombembolie ist eine lebensgefährliche Erkrankung, welche eine zuverlässige Diagnostik und eine schnelle Therapie erfordert. In dem aufgeführten Fallbericht beschreiben wir eine seltene Differenzialdiagnose der Lungenarterienthrombembolie.
Einleitung Die häufigste Ursache für chronische Lebererkrankungen in der westlichen Gesellschaft stellt die Fettleber dar. Diese ist mit weiteren kardiometabolischen Erkrankungen und einer Abnahme der körperlichen Fitness assoziiert. Eine Studie unserer Arbeitsgruppe zeigte eine signifikante inverse Assoziation zwischen der kardiorespiratorischen Fitness, gemessen mittels Spiroergometrie, und dem Leberfettgehalt (LFC) sowie der γ-Glutamyltransferase (γ-GT).
Die hypertrophe pulmonale Osteoarthropatie (HPOA) ist ein seltenes Erscheinungsbild, welches nach ihren Erstbeschreibern auch als Pierre-Marie-Bamberger-Syndrom bekannt ist. Es setzt sich zusammen aus symmetrischer proliferativer Periostitis, Trommelschlägelfingern und Gelenkschmerzen. Eine Inzidenz für die klinisch auftretenden HPOA-Fälle existiert aktuell nicht, jedoch zeigen Untersuchungen, dass 90 % der sekundären HPOA mit Thoraxmalignomen assoziiert sind, wobei Malignome der Lunge im Vordergrund stehen. Bei den bekannten Lungenmalignomen treten wiederum nur in 1 – 5 % der Fälle Veränderungen im Sinne einer HPOA auf (Lommatzsch M et al. Pneumologie 2012; 66: 67 – 73).
Abstract The aim of our study was to investigate the association of hepatic steatosis derived from quantitative ultrasound and magnetic resonance imaging (MRI) with prediabetes in a large population-based study conducted in Northeast Germany. Hepatic steatosis was assessed through transabdominal ultrasound and quantitative MRI. For analysis we included 1622 subjects with MRI who participated in an oral glucose tolerance test and reported no known type 2 diabetes mellitus (T2DM). We classified participants as proposed by the American Diabetes Association: isolated impaired fasting glucose (i-IFG), isolated impaired glucose tolerance (i-IGT), combined IFG and IGT (IFG + IGT), and undiagnosed T2DM. Regression models were adjusted for age, sex body mass index and alcohol consumption. We observed positive associations of hepatic steatosis with glycated hemoglobin, fasting glucose and insulin, 2-h glucose and insulin, as well as homeostasis model assessment-insulin resistance index. Similarly, individuals having hepatic steatosis as defined by MRI had a higher relative risk ratio (RR) to be in the prediabetes groups i-IFG (RR = 1.6; 95% confidence interval (CI) 1.2; 2.2), i-IGT (RR = 3.3, 95% CI 2.0; 5.6) and IFG + IGT (RR = 2.5, 95% CI 1.6; 3.9) or to have undiagnosed T2DM (RR = 4.8, 95% CI 2.6; 9.0). All associations were attenuated when defining hepatic steatosis by ultrasound. Hepatic steatosis is associated with prediabetes and undiagnosed T2DM in the general population. Quantitative liver MRI revealed stronger associations with prediabetes and undiagnosed T2DM compared to ultrasound, which indicates the higher sensitivity and specificity of MRI to determine hepatic steatosis.
To identify a possible association between repeated intravenous administration of gadobutrol and increased signal intensity in the gray and white matter using voxel-based whole brain analysis.
Objective The technical evolution of endografts for the interventional management of infrarenal abdominal aortic aneurysms (AAA) has allowed a continuous expansion of indications. This study compares the established Talent endograft with its successor, the Endurant endograft, taking individual aortoiliac anatomy into account. Methods From June 2007 to December 2010, 35 patients with AAA were treated with a Talent endograft (33 men) and 36 patients with an Endurant endograft (34 men). Aortoiliac anatomy was evaluated in detail using preinterventional computed tomography angiography. The 30-day outcome of both groups were compared regarding technical and clinical success as well as complications including endoleaks. Results The Endurant group included more patients with unfavorable anatomy (kinking of pelvic arteries, p = 0.017; shorter proximal neck, p = 0.084). Primary technical success was 91.4% in the Talent group and 100% in the Endurant group (p = 0.115). Type 1 endoleaks occurred in 5.7% of patients in the Talent group and in 2.8% of those in the Endurant group (p = 0.614). Type 3 endoleaks only occurred in the Talent group (2.9% of patients; p = 0.493). Type 2 endoleaks were significantly less common in the Endurant group than in the Talent group (8.3% versus 28.6%; p = 0.035). Rates of major and minor complications were not significantly different between both groups. Primary clinical success was significantly better in the Endurant group (97.2%) than in the Talent group (80.0%) (p = 0.028). Conclusion Endurant endografts appear to have better technical and clinical outcome in patients with difficult aortoiliac anatomy, significantly reducing the occurrence of type 2 endoleaks.