Eight women with regular menstrual cycles were treated daily during 9 cycles with HCG (Human Chorionic Gonadotrophin) 3000 or 5000 IU daily for a period of 4-7 days. This treatment was started between the 1st and the 6th day after the onset of menstruation. Control of the treatment cycles was performed by basal body temperature, pregnanediol serial estimations, endometrial biopsies and in addition in 5 treatment cycles by radio-immunological assay of estradiol-17 beta (Oe2), progesterone, LH and FSH from the serum at intervals of 1 to 3 days. In 6 of these cycles where treatment started on the 4th day or later, ovulation was inhibited (2 cycles) or postponed (4 cycles) to the 24th-46th day. In these 6 treatment cycles the progesterone and pregnanediol increase during HCG treatment was poor or absent. The typical Oe2 increase of the normal menstrual cycle was impaired. In the 3 remaining cycles where treatment was started on the 1st, 2nd and 4th day, we observed during HCG treatment increases in Oe2 and progesterone serum values similar to that found during corpus luteum activity, and menstruation from a secretory endometrium between the 13th-19th day of the cycle. The histologically examined ovaries of one woman who was treated with HCG from the 2nd to the 6th day of the cycle showed distinct luteinization of the theca interna of all tertiary follicles and a beginning degeneration of the granulosa. These findings give support to the hypothesis that the luteinization of the theca interna leads to degeneration of the tertiary follicles thereby causing ovulation inhibition or postponent of ovulation.
In einer retrospektiven Analyse von 163 in den Jahren 1971–1980 an der II. Universitäts-Frauenklinik Wien operierten Endometriumkarzinomen der Stadien I und II wird gezeigt, daß die derzeit von FIGO empfohlene klinische Stadieneinteilung unsicher und die Unterteilung des Stadium I in Abhängigkeit von der Uterussondenlänge ohne prognostische Bedeutung ist. Hingegen haben folgende morphologische Parameter hohe prognostische Aussagekraft, wie an Hand von Überlebenskurven und Überlebensraten gezeigt wird: Gradingparameter (histologischer und zytologischer Differenzierungsgrad sowie die Mitoserate); Parameter der Ausbreitung des Tumors (histologisch nachgewiesener Befall der Zervix, Invasionstiefe in Relation zur Dicke des Myometriums, Lymphgefäßeinbrüche). Überdies haben Patientinnen mit suspektem oder positivem vaginalzytologischem Befund ungünstigere Überlebenschancen, während das Alter und der Menopausenstatus der Patientinnen sowie der histologische Typ des Karzinoms in diesem Kollektiv von nur untergeordneter Bedeutung waren. Die Gradingparameter korrelieren eng untereinander, die Bestimmung mehrerer Parameter erhöht jedoch die prognostische Aussagekraft. Sie zeigen überdies eine enge Beziehung zu den Parametern der Tumorausdehnung. Da die Gradingparameter präoperativ aus dem Abrasionsmaterial bestimmt werden können, sollten sie bei der weiteren Therapieplanung berücksichtigt werden. Das postoperative Staging des Karzinoms muß vor allem die Invasionstiefe berücksichtigen. Eine diesbezügliche Einteilung wird vorgeschlagen.
Eighteen women received for four weeks daily applications of conjugated estrogens in ointment. Seven had had primary irradiation of carcinoma of the cervix and eleven were in the menopausal stage without irradiation. Before the first medication and 1, 2, 4, 6, 8, 12 and 24 hours afterwards the estradiol, FSH and LH levels were estimated and the mean values of the two collectives compared. Cytologic smears of the vaginal wall were taken weekly of three irradiated and seven not irradiated patients. From the results one can draw the conclusion that an absorption of the estrogens through the vaginal wall takes place leading to local as well as systemic effects of the estrogens. However in the radiated patients the absorption of estrogen and maturation of the epithelium was significantly slower than in the not-irradiated group.
Da ein eindeutiger Zusammenhang zwischen Frühgeburt und Infektion nachgewiesen werden konnte, wird in zahlreichen Studien in der Schwangerschaft ein Screening und eine Behandlung von vaginalen Infektionen gefordert. Ziel dieser Studie ist es, im Rahmen einer lokalen Multizenteruntersuchung nachzuweisen, ob ein einfaches Infektionsscreening zu einer Reduktion von Spätabort und Frühgeburt führt; neben der medizinischen soll auch die ökonomische Sinnhaftigkeit eines solchen Vorsorge-Programmes geprüft werden.
Mit immunhistochemischen Methoden wurde die p53-Proteinüberexpression an 25 Plattenepithelkarzinomen der Vulva untersucht und das Ergebnis mit der Prognose der Patientin verglichen. Wir fan den ein signifikant kürzeres Überleben bei Patientinnen mit p53-Proteinüberexpression.